Educatie

Ga op reis langs Jopie Huisman’s schilderijen. We hebben meerdere programma's voor kinderen van 6 t/m 12 jaar of ouder.

Jopie’s levenslessen

De levenslessen van de ‘schilder van het mededogen’ zijn het uitgangspunt voor de thema’s die wij aanbieden bij educatie.

 

Verantwoordelijkheid nemen voor de wereld om ons heen, respect voor alles wat groeit en bloeit, rentmeesterschap, maar ook sociale duurzaamheid. Dit biedt allerlei kansen: aandacht voor pesten, respect, creatief denken, natuur en aanverwante zaken.

 

Wij bieden 4 thema’s aan waar u uit kunt kiezen.

Het bezoek beslaat 1,5 uur en bestaat uit 45 minuten kijken naar de schilderijen in het museum, met name die van het gekozen thema, en luisteren/kijken naar de verhalen achter het schilderij. Hier zijn kleine opdrachten aan gekoppeld. In de resterende 45 minuten gaan de leerlingen hun eigen ervaringen verwoorden in een

‘kunstwerk’.

Maximaal aantal leerlingen is 30.

 

  1. JOUW BIJZONDERE PLEK, Groep 1 t/m 8

Liefde, respect en gebruik van de natuur.

‘Hoe kleiner de wereld, hoe beter ik me voel. Met het riet om me heen, is het kwaad de wereld uit.’

‘Wat de notaris betreft is er geen grassprietje van mij, maar ik mag hier rondstruinen door brandnetels en distels. Ik kijk steeds vlak voor mijn voeten, zodat ik niets beschadig van wat ik kostbaar vind. Want ik hou meer van madeliefjes dan van een etalage van de juwelier.’

‘Als ik later in de hemel kom, dan is daar dat stukje Holle Mar. Voor mij kan het nooit mooier zijn dan dat’

‘’s Nachts ga ik nog wel eens peuren. Volgens de menselijke wet is het niet geoorloofd, maar ik heb nergens in de bijbel gelezen: ‘Gij zult niet peuren’‘.

 

Leerdoel:

- Bewustwording van hun eigen leefomgeving.

- Het tekenen van hun favoriete plek d.m.v. een pentekening of aquarel.

 

  1. WAT IS JOUW VERHAAL? Groep 1 t/m 8

Een (zelf)portret zonder gezicht.

De (gevoels)waarde van kleding en voorwerpen.

‘Als je een portret van iemand maakt, wordt je afgeleid door het uiterlijk. De jas van Jelmer verbeeldt Jelmer ‘s situatie veel beter en je laat zo wat te raden over’.

‘Toen vond ik tussen de rommel die broek. Een afgetobde, tachtig keer verstelde, smerige melkersbroek. Ik zag mijzelf daarin: een heel grote verlatenheid.’

‘Ik houd heel veel van schoenen. Schoenen zijn de weg gegaan van hun drager’.

 

Leerdoel:

- Bewustwording van onze wegwerpmaatschappij.

- Bevorderen van het koesteren van kleding en voorwerpen.

- Het schilderen van een portret zonder gezicht.

  

  1. SELFIE, Groep 5 t/m 8

Trots zijn op wie je bent. De schaamte voorbij.

Toen ik mijn eerste klant vroeg om vodden en oud ijzer zei ik tegen de boer en zijn vrouw: ‘Ik weet niet wat het waard is, maar zodra ik het verkocht heb kom ik het wel betalen.’

Toen zei de boer; ‘Ik heb een ander voorstel.’ Hij gaf een grote trouwhoed met bloemen op de rand en een enorm korset. ‘Als je deze hoed opzet en het korset over je kleren aantrekt krijg je de vracht cadeau. Maar dan moet je wel door de hoofdstraat gaan met je kar.’

Terwijl ik met de hoed op en het korset om, de kar met de buit daarop over het plaveisel duwde, werd ik van alle kanten nageroepen. De meeste mensen dachten dat ik een grap uithaalde, maar het had hoe dan ook tot gevolg dat er in één week tijd zoveel rommel werd gebracht, dat de steeg tot de nok toe vol zat.

‘Wie zichzelf wegcijfert, kan door een ander niet meer worden platgetrapt’.

‘Op de bank in Franeker kom ik wel eens in mijn kloffie. Dan zie ik de mensen naar mij kijken: ‘wat een schooier’.’

 

Leerdoel:

- Zelfbewustwording

- Het maken van een hoed die het beste bij je past door het gebruik maken van afval en kringloopproducten.

- Het maken van een selfie met de hoed op. Bewustwording van houding en uitstraling.

  

  1. COMMUNICATIE TUSSEN MENSEN, Groep 5 t/m 8

Omgaan met elkaar.

Mededogen.

‘Op een gegeven moment ging ik weg uit Workum, maar Jacob had in zijn hok altijd twee blikken wormen voor mij staan. Als Jopie kwam waren er wormen om te vissen. Soms verrotten ze wel 12x per jaar, maar ze stonden er. Dat is vriendschap.’

 ‘Als je iets wil goed maken, moet je naar die persoon toe en melden dat het je spijt. Daar heb je niemand anders bij nodig.’

 

Leerdoel:

- Bewustwording hoe we omgaan met elkaar.

- Het maken van een live action animatie waarbij de karakters op de schilderijen gaan praten.

 

 

Buiten schooltijd - Jopie’s Schetsboek

Met een fijn tekenpotlood en Jopie’s Schetsboek kunnen kinderen tijdens hun museumbezoek lekker aan de slag! De routing loopt via houten huisjes waar kinderen van alles aantreffen wat ze in Jopie’s Schetsboek kunnen toepassen. Het boek is verkrijgbaar bij de balie en is bij de entreeprijs inbegrepen.


Vragen? Mail dan naar educatie@jopiehuismanmuseum.nl.